Концепція Школи сприяння здоров`ю
Вступ
Найвища цінність суспільства-людина. Проте з кожним роком збільшується кількість чинників, які негативно впливають на її життя та здоров’я. Здебільшого ці чинники породжує сама людини: науково-технічний прогрес, діяльність людини, її необачне поводження з природою. Тому пріоритетом на сучасному етапі розвитку суспільства визнано безпеку кожної людини. Під безпекою життєдіяльності слід розуміти характеристику існування людини в певному місці її перебування, що відображає збалансованість між впливом чинників, які загрожують життю або здоров’ю людини, та таких, що запобігають наслідкам цієї життєдіяльності.
Критичний рівень здоров’я й фізичного розвитку дітей та учнівської молоді внаслідок зниження рухової активності в умовах зростання (до 72% навчального часу), за даними досліджень, психоемоційного напруження процесу навчання, впровадження комп’ютерних технологій у повсякденний побут, в несприятливих екологічних умовах, на тлі зростання антисоціальних проявів серед учнівської молоді висувають першорядне завдання перед державними органами, педагогічною громадськістю-збереження та зміцнення здоров’я школярів, формування в них навичок здорового способу життя.Тому виникає необхідність створити концепцію Школи сприяння здоров’ю.
Концепція програми спрямована на найефективнішу реалізацію основних положень:
- Конституції України,
- Закону України “Про загальну середню освіту,”
- Закону України “Про освіту,”
- Національної доктрини розвитку освіти,
- Комплексної програми “Фізичне виховання-здоров’я нації”, затвердженої Указом Президента України від 01.09.1998 №963/98,
- Указом Президента України “Про заходи щодо розвитку духовності, захисту молоді та формування здорового способу життя громадян” від 27.04.1999 № 456 ,
- Указом Президента України “Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя”, затвердженого 15.03.2002 № 258/2002
- Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2006 року "Про затвердження Державної програми "Репродуктивне здоров’я нації" на період до 2015 року"
- Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 травня 2010 року №731-р "Про схвалення Концепції загальнодержавної соціальної програми "Здорова нація" на 2009-2018 роки"
- Наказом МОНМСУ від 07.11.2011 №1269 "Про проведення Всеукраїнського конкурсу – захисту сучасної моделі навчального закладу "Школа сприяння здоров'ю" та утворення журі"
- Наказом МОНМСУ від 20.07.2011 № 828 "Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс – захист сучасної моделі навчального закладу "Школа сприяння здоров'ю"
які надають можливість організовувати та проводити роботу щодо зміцнення та збереження здоров`я дітей, профілактики шкідливих звичок та формування в учнів здорового способу життя.
Головними проблемами для здоров’я дітей є: ранній вік (6 років), коли дитина йде до школи, фактично із дитячого садочку чи в дитячому садочку, а також довгий (12 років) термін навчання дитини в школі. Сьогодні ми маємо парадоксальну ситуацію, коли дитина в перший клас приходить здоровою, а закінчує школу (навчальний заклад) фактично хворою (має один або й кілька медичних діагнозів). Звичайно, ненормальна ситуація в країні, коли дитина ціною свого власного здоров’я набуває знання.
Фактично це означає, що життя сьогодні від нас вимагає перебудовувати систему освіти в такий спосіб, щоб постійно проводити моніторинг стану здоров’я дитини. Тобто школа повинна бути таким дитячим закладом, де можна гарантувати дитині, її батькам, суспільству виховання здорової особистості.
Мета
Метою концепції є збереження і зміцнення здоров’я дітей та учнівської молоді, формування у підростаючого покоління позитивної мотивації до здорового способу життя, а також залучення державних організацій та установ, батьківської громадськості до вирішення завдань збереження здоров’я дітей, формування культури здоров’я учнів та здійснення профілактичної роботи негативних проявів у молодіжному середовищі. Формування і розвиток фізично-, психічно-, соціально- і морально здорової особистості зі стійкими переконаннями та системою знань про здоров’я і здоровий спосіб життя, створення умов для самоствердження, самодостатності та самореалізації в дорослому житті.
Умови реалізації концепції
Конкретними шляхами реалізації Концепції є:
- Необхідність створення умов, щоб навчальний заклад став системою забезпечення гармонійного розвитку фізичного і психічного (духовного) здоров’я дитини.
- Моніторинг ефективності впровадження різних типів здоров’язберігаючих, здоров’ярозвиваючих здоров’язміцнюючих технологій.
- Здійснення самоаналізу діяльності Школи сприяння здоров’ю.
Ресурсне забезпечення
Для реалізації концепції розвитку школи буде використано:
- Державне (бюджетне) фінансування;
- Спонсорські кошти;
- Кошти від самостійної господарської діяльності (платні послуги, оренда приміщень).
Очікувані результати
- Підвищення загального рівня фізичного здоров'я учнів, вчителів та батьків. Підвищення опірності організму до шкідливих факторів впливу навколишнього середовища і як наслідки-зниження показників захворюваності, тривалості гострої захворюваності.
- Покращення функціональних і резервних можливостей дітей та педагогів. Підвищення функціональних можливостей школярів, що виявиться у поліпшенні стану опорно-рухового апарату, серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, а також у позитивній динаміці емоційного стану.
- Формування ціннісного ставлення до здоров'я, що включає свідоме й відповідальне ставлення учнів, батьків та вчителів до своєї поведінки, яка впливає на стан здоров'я.
- Створення гігієнічних умов, що забезпечить оптимізацію навчально-виховного процесу та валеологізацію життєвого середовища дітей та вчителів у ліцеї.
- Збільшення обсягу рухової активності дітей, вчителів та батьків відповідно до індивідуальної фізіологічної потреби у фізичному навантаженні. Забезпечення процесу фізичного виховання у системі освіти сучасними науково-методичними комплексами.
- Створення умов для реалізації творчого потенціалу учнів, вчителів та батьків, спрямування їх на духовне та фізичне самовдосконалення засобами фізичної культури та гуманізації й демократизації навчально-виховного процесу.
- Зміна соціального менталітету батьків та формування у них навичок участі у різноманітних позашкільних формах виховної роботи.
- Гуманізація позашкільного спілкування батьків з дітьми та організації побуту сім'ї, що орієнтований на цінності здорового способу життя.
- Створення банку даних для аналізу та керування оздоровчим та виховним процесом.
- Зменшення процентного співвідношення кількості дітей, які мають відхилення у стані психічного, фізичного та духовного здоров'я, наслідком якої повинно бути підвищення загального стану здоров'я.